Nyheder

March 8, 2018

Kaffe gør dig bedre til sport

PRESSEMEDDELELSE

KAFFE GØR DIG BEDRE TIL SPORT

Ny forskning viser, at kaffe og koffein forbedrer både din præstation og udholdenhed under træning og konkurrence, samt mindsker træthed og smerter. Et par kopper kaffe inden træning er derfor en god idé.

Ved løb, cykling, roning og andre sportsgrene, hvor udholdenhed er afgørende, forbedrer koffein sluttiden med 1-2 %. Det er både en velkendt erfaring samt dokumenteret i en række forsøg. I højintense og mere eksplosive discipliner såsom ketsjersport, svømning og sprint præsterer man ligeledes bedre, fordi man ikke mærker træthed og muskelsmerte helt så meget.

”Et vigtigt budskab er, at selvom du i forvejen drikker flere kopper kaffe i dagens løb og dermed er tilvænnet koffein, så opnår du stadigvæk en gevinst på præstationen ved at drikke 1-2 kopper kaffe en times tid før træning og konkurrence. Du behøver altså ikke holde dig fra kaffe for at optimere præstationen, sådan som mange ellers tror,” siger læge Jerk W. Langer og refererer til en ny undersøgelse i fagtidsskriftet Journal of Applied Physiology.

Kaffens koffein dæmper signalstoffet adenosin i hjernen. Så dannes der mere af det velkendte hormon adrenalin, som forbedrer ydeevnen og sender mere blod til musklerne. Koffein har også en antidiabetogen effekt, hvilket betyder, at sukker føres til lever og muskler for at genopbygge energidepoterne. Med andre ord restituerer man lidt hurtigere efter træning og konkurrence.

Koffein i kaffe dæmper følelsen af træthed og muskelsmerter i hjernen, så man oplever det hårde muskelarbejde mindre hårdt end det er, er mere klar og årvågen, og klarer den fysiske belastning lidt længere.

”Man kan med fordel udnytte den gevinst, som kaffe og koffein giver. I procent er den måske ikke så stor, men for en marathonløber med en sluttid på 4 timer skærer en kaffegevinst på 2% altså cirka 4 minutter af sluttiden, og det er bestemt værd at tage med”, siger Jerk W. Langer som har gennemført over 400 maraton og selv er ivrig kaffedrikker.

………..

Kilder:

Dispelling the myth that habitual caffeine consumption influences the performance response to acute caffeine supplementation. Journal of Applied Physiology, July 2017. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00260.2017

Caffeine and Physiological Responses to Submaximal Exercise: A Meta-Analysis. International Journal of Sports Physiology and Performance 2017. https://journals.humankinetics.com/doi/abs/10.1123/ijspp.2017-0312

Caffeine for Sports Performance 2013. http://www.humankinetics.com/products/all-products/Caffeine-for-Sports-Performance

Effect of caffeine on quadriceps muscle pain during acute cycling exercise in low versus high caffeine consumers. Int. J Sport Nutr Exerc Metab. 2009 Apr;19(2):150-61. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19478340

www.coffeeandhealth.org

 

Modtag nyhedsbrev

Ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbrev, når der er noget nyt om kaffe og helbred.